Tandslitage

Emaljen kan aldrig återskapas

Tandslitage uppstår över en längre period, märks inte förrän slitaget är ganska påtagligt. Symptom kan vara ökad känslighet/ilningar när du äter och dricker, samt när du borstar tänderna. Du märker att tänderna blivit kortare. Små flisor kan lossna och tänderna kan se mörkare ut på grund av emaljförlust, då dentinet lyser igenom den tunnare emaljen.

Erosionsskador

Emaljen är det hårda, yttre skalet som täcker hela tandkronan. Det finns många faktorer som kan orsaka erosionsskador på tänderna. Utsätts ytan för magsyra (kräkning, sura uppstötningar), läsk, sportdryck, citrusfrukter, så påverkas emaljen negativt genom att det naturliga skyddet för emaljen luckras upp och bryts ner, du får en emaljförlust.

Emaljen på tanden blir tunnare, skörare, mer transparant och kan försvinna helt på vissa tandytor. Ibland framträder cuppings (gropigheter) på tuggytan. Idag är det mer vanligt med läsk, godis och sportdrycker, vilket gör att fler personer får erosionskador än förr.

Minska risken för erosionsskador genom att:

• Drick vatten vid törst
  • Borsta ej tänderna direkt efter surt intag eller kräkning, skölj munnen med vatten och borsta tänderna efter en timma.
  • Fluorsköljning
  • Fluortandkräm

Tandborstskador

Tandborstskador uppstår av allt för kraftig tandborstning, felaktig tandborstteknik, för hård tandborste. Tandköttet och emaljen nöts ner och den ömtåliga rotytan kommer fram. Det kan bildas djupa slipskador i tanden, så kallade kilformiga defekter.

Attrition (Tuggslitage)

Att tänderna slits är normalt men om man gnisslar/pressar tänder när man sover kan tänderna slitas ner på ett onormalt sätt, vilket kan ge smärtor, se missprydande ut men också förstöra bettet. Tänder kan helt enkelt spricka sönder av för hård tandpressning eller gnissling.

Vid frågor och funderingar angående dina tänder och tandslitage, står vi till ditt förfogande med hjälp, stöd och behandling efter behov.